Thursday, February 25, 2010

isu dinar adib dan kapitalis andoc

pade mulenye, aku nak bagi short comment je kat entry adib baru2 ni.. tapi komen andoc telah mmbuatkan aku terbangkit untuk membetulkannya. peringatan kepada pembaca2 semua, sile sumbangkan info yg anda ade berkaitan perkara ini.sekian...

------------------------------

"sekadar bkongsi pandangan, apa yang membezakan dinar/dirham dgn duit
adalah jumlah dan bukannya nilai." (andoc 2010)


apa yg membezakan dinar dgn duit conventional skarang adalah JUMLAH DAN NILAINYA... kenapa aku tekankan kedua2nya (yakni jumlah dan nilai)? first, jumlah emas mmg lah xboleh ditipu (dah betul dah ckp ko, 10kg emas 1000 tahun dulu akan still jadi 10kg pade tahun ni, jumlahnya xberubah), tapi kalo duit. let say, dulu duit ade 10000 keping notes je dlm dunia ni. so, in next 2 years, notes tu akan bertambah mnjadi 500000 keping. kenapa? sbb ppl print money.. pokoknya (@ pokok!), kalo duit, ko senang2 je boleh manipulate, tapi kalo dinar is fixed. sbb dinar ni based on gold yg mana berat die fixed (1 mithqal) manakala duit ni sekadar KERTAS yg dihargai oleh masyarakat(Rasyid M 2009).

secondly, nilai.. by default, kalo kau nak ikut sangat system kapitalis, ok, by default, nilai EMAS adalah berlawanan (dlm bahase science die, indirectly proportionate kot..x ingat dah..heheh).. so, nilai EMAS adalah bertentangan dgn nilai USD amerika (since aku refer kat kapitalis ideologi ye), maksudnye di sini, tym nilai USD tgh merudum, harga emas akan naik.. sbb tu ramai org skarang invest in emas than invest in bon ke ape.. sbb skarang investment berdasarkan duit kertas (bon, fixed deposit, contract) adalah dikira sebagai xselamat atau xkukuh dek kemelesetan ekonomi global ni.


----------------------------------------

ini pandangan peribadi aku.. selagi sistem kapitalis yg sedia ada ni xdimusnahkan@diganti, selagi tu lah kite kene pikir DINAR = EMAS... maksud aku, betullah ape yg adib ckp pasal dinar iraq yg tgh jatuh skarang ni. sbb die di influenced oleh sistem ekonomi kapitalis. dan anggapan aku adalah,penggunaan dinar emas akan mula berkuatkuasa secara global apabila Tamadun Islam bangkit semula (since Dinar itu sendiri telah diperkenalkan oleh khalifah Umar)...


sekian

2 comments:

  1. haha..bgus. aku dah kekeluan sbb aku pernah jmpe satu website ni y jual dinar iraq, tp aku xsure btul ke x, sbb dah kalo dinar, xkn tibe2 boleh jd murah pulak..

    http://dinariraq009.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. salam, ak nak respond kat blog adib tapi bnyk sgt comment spammer so mls lah. aper pon memang telah dijadikan sebagai buah pemikiran TunDr. Mahathir satu ketika dulu pun kan isu ini. Aku memang menyokong penggunaan dinar/dirham nie walaupun pada pemikiran ekonominya aku tak faham. Tapi, yang aku faham, aku boleh jer nak tunjuk poyo aku koyak duit dari aku nak buang jer emas tuh.... tapi apakan daya, knapalah xnak jer kite tuka gne emas kan... best tu wooo.

    ReplyDelete